Szukaj na tym blogu

17.03.2014

Lekcja 11: HIT vs. HER & DIT vs. DER [CZĘŚĆ 2]

HIT vs. DIT 
ruch z / do miejsca (ma zamiar, ale nadal nie jest tu czy tam)


Przykłady:
  • Vil du komme hit og drikke kaffe? = Przyjdziesz tu i napijesz się kawy?
  • Det er så kaldt ute. Jeg har ikke lyst til å gå dit. Kan ikke du heller komme hit? = Jest tak zimno na zewnątrz. Nie chcę tam iść. Nie możesz raczej tu przyjść?
  • Jo da, jeg vil  dit i kveld. = Tak, będę tam dzisiaj.



Zauważ: Hit & Dit używasz z czasownikami takimi jak:
å dra; å flykte; å flytte; å kjøre; å komme; å reise; å gå





HER vs. DER 
w danym miejscu (tu i tam)


Przykłady:
  • Er det ikke mange der hos deg? = Czy nie ma wielu (osób) tam z tobą?
  • Neida, jeg er helt alene her.Nie, jestem tu sam


  • blomstene er der = kwiaty są tam
  • blomstene er her = kwiaty są tutaj


  • Hun må sitte der, men du skal sitte her = Ona musi tam siedzieć, ale ty będziesz siedział tutaj. 



Zauważ: Her & Der używasz z czasownikami takimi jak:
å bo; å ligge; å sitte; å være



HIT & HER [pytania]:
  • Når kommer du hit? = Kiedy przyjdziesz tutaj

Jeg kommer hit... = 
Przyjdę tutaj...

... i dag, i sommer, i vinter

... til sommeren, til vinteren

... i neste uke



i sommer jest już lato
til sommeren przed latem


  • Når kom du hit? = Kiedy tu przybyłeś?
Jeg kom hit i forrige uke = Przybyłem tu w zeszłym tygodniu

[przyimek "i" jest używany do określenia pewnego czasu. 
Często odpowiada na pytanie: kiedy? tj. i.e. Jeg kommer hit (kiedy?) i dag]


  • Alice, hvor er du? = Gdzie jesteś Alicjo?
Jeg er her, mamma. = Jestem tutaj, mamo (Celem jest, aby powiedzieć, gdzie ona jest teraz)





DIT & DER [pytania]:

  • Når reiser du dit?  Kiedy się wybierasz tam?
  • Skal du vaere der lenge? – zamierzasz tam być długo?






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks