Szukaj na tym blogu

3.04.2014

Lekcja 11: Przysłówki miejsca [CZĘŚĆ 5]

Dynamiczne przysłówki miejsca mogą również oznaczać ruch od oraz/lub w kierunku czegoś/kogoś. 
W tym przypadku dwa przysłówki są połączone w jeden.

np. her + fra = herfra



Od miejsca
  • herfrastąd
Det tar to og en halv timer å reise herfra til hytta på fjellet 


  • derfrastamtąd

Vi må dra derfra  klokka fire. 

  • hjemmefraz domu

Jeg går hjemmefra kl. 8.00 

  • innenfra – od wewnątrz

Huset ser fint ut innenfra 

  • nedenfra – z dołu tzn. patrzeć na coś w górę bedąc na dole 

Det ser bra ut nedenfra 

  • ovenfra z góry, czyli patrzeć na coś w dół będąc na górze

Det ser fint ut ovenfra 

  • utenfra na zewnątrz

Huset ser fint ut utenfra 


W kierunku
  • hitover – tutaj
Kom hitover!
 

  • ditover – tam
Han gikk ditover
 

  • bortover – stamtąd (idzie do pewnego miejsca docelowego)
Hun gikk bortover gata 
Jeg vil reise bortover neste uke 



gå bortover – krótsza droga
reise bortover  większa odległość

  • hjemover – w kierunku domu
Jeg går hjemover
 

  • innover – wzdłuż, wewnątrz, do środka
Jeg går innover i skogen 
 

  • nedover - w dół
Hun går nedover trappa


  • oppover - w górę
Hun går oppover trappa
 

  • utover – całe, całe, cała
Jeg ser utover byen. 



Przydatne słownictwo:


  1. Det tar x timer - zajmuje x godzin
  2. å reise herfra til hytta på fjellet - podróż stąd do domku w górach
  3. å se ut - wyglądać
  4. Hun gikk bortover gata – poszła wzdłuż (w dół) ulicy
  5. en skog - las
  6. trappa (ei/en)- schody
  7. Jeg ser utover byen – Patrzę na miasto (widok)






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks